Jak wspierać rozwój mowy dziecka w domowym zaciszu?

15 sierpnia

Jako rodzic zwracam ogromną uwagę na to, aby zarówno Magda jak i Marysia rozwijały się prawidłowo. I o ile z Marysią stawiamy pierwsze kroki w nauce, tak z Magdą mamy już kilka osobistych sukcesów i radości. Tak więc we wpisie chciałabym skupić się głównie na dzieciach w wieku Madzi, czyli sześcioletnich. 

Wiadomo nie od dziś, że Nasze dzieci muszą przejść przez każdy etap rozwoju. Pierwsze kroki, poznawanie przedmiotów za pomocą dotyku czy węchu, wypowiadanie pierwszych słów, nauka czytania i pisania itd. Każdy z tych etapów mocno przeżywamy i chcemy, aby wypadł jak najlepiej. Zazwyczaj wszystko przebiega po Naszej myśli i nie wiadomo dlaczego najwięcej problemów przysparza Naszym maluchom mowa.


Co robić gdy Nasze dziecko źle mówi?


Przede wszystkim zdiagnozować Naszego malucha pod kątem wad wymowy. Najlepszym rozwiązaniem jest wizyta u specjalisty, czyli logopedy. Zanim jednak udamy się na wizytę sami możemy wyłapać nękającą Nasze dziecko wadę poprzez obserwację, rozmowę czy choćby podczas zabawy. Im wcześniej to wykryjemy, tym lepiej. Szanse na 100% wyleczenie mają dzieci w wieku od 3 do 8-10 lat, później niestety problemy zaczynają się nawarstwiać. Jeżeli wykryjemy zagnieżdżoną już w buzi wadę musimy poddać dziecko terapii logopedycznej.

Skupiając się na Naszej starszej córce, zanim Magda poszła do przedszkola zauważyliśmy, że świetnie radzi sobie z puzzlami czy wierszykami. Jako trzy - czterolatka układała puzzle składające się z 50, 60 elementów, a wierszyki powtarzała słysząc je dosłownie kilka razy. I choć mówić zaczęła dość późno, bo mając 3 lata, nadrabiała zaległości bardzo szybko.

Z pobytem w przedszkolu nie było najmniejszych problemów, radziła sobie świetnie zarówno podczas zajęć plastycznych jak i tych skupionych na poznawaniu liczb i liter. Podczas występów recytowała wiersze i śpiewała piosenki. Niby nie mieliśmy z nią większych problemów, jeśli chodzi o rozwijanie się, jednak wspólnie z Pawłem chcieliśmy Jej pomóc w utrwalaniu wszystkiego co poznaje w przedszkolu, czy podczas zabaw na podwórku. Wiadomo, że dzieci najchętniej uczą się poprzez zabawę, tak więc postawiliśmy na gry wspomagające rozwój mowy i czytania.

Aby wesprzeć Magdę w nauce sięgnęliśmy po asortyment jaki znajduje się na stronie Eduksięgarnia.pl, w dziale logopedia. Wchodząc na stronę sami możecie się przekonać o tym, jak szerokie jest pole manewru, jeśli chodzi o rozwój mowy u dziecka. Głęboko wierzę, że czytanie ze zrozumieniem z Eduksięgarnia.pl przyjdzie Magdzie o wiele łatwiej i prościej. Oto Nasz wybory:


Jest to film logopedyczny podzielony na dwie części, znajduje się na płytach DVD, w którym Smok Szczepan nietypowy logopeda, bez białego kitla, niczym czarodziej przemienia monotonne ćwiczenia logopedyczne w zabawowe igraszki. Ta pełna żartów i dziecięcych psikusów zabawa, wciąga bez reszty małych widzów w trening narządów mowy. "Igraszki logopedyczne Smoka Szczepana" to pozycja obowiązkowa dla każdego przedszkolaka i jego rodzica, ważna dla wszystkich tych rodziców, których dzieci właśnie uczą się mówić - od niemowlaka do ucznia. Smok Szczepan o wadach wymowy wie prawie wszystko, a co najważniejsze, wie jak je dzieciom z buzi usuwać. To filmowy przewodnik, którego mali widzowie pokochają od razu za zabawowy charakter i skłonność do dziecięcych psikusów, za przekorę i kłótliwą naturę, ale przede wszystkim za smocze igraszki. Z całą pewnością z takim pomocnikiem rodzicom będzie łatwiej stawiać czoła przeszkodom, jakimi są wady wymowy u dzieci.

Jest to zestaw 18 zeszytów edukacyjnych, których autorką jest wybitna specjalistka w dziedzinie logopedii, prof. Jagoda Cieszyńska. Prezentowany pakiet przeznaczony jest do wczesnej nauki czytania, czyli do etapu, w którym obecnie jest Madzia. Adresowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym i starszych, u których występują wady wymowy oraz zagrożenie dysleksją. Głównymi zaletami serii "Kocham czytać" jest umożliwienie dziecku wczesnego rozpoczęcia nauki czytania, pomoc w powiększaniu zasobu słów, pomoc w poznawaniu liter alfabetu, a docelowo w pisowni trudnych wyrazów, pomoc w opanowaniu czytania ze zrozumieniem oraz co ciekawe - wprowadzenie do nauki języków obcych.

Gra przeznaczona jest dla dzieci, które ukończyły minimum 5 lat. Celem prezentowanej loteryjki obrazkowej jest pomoc w rozwijaniu mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, wymowy głosek szumiących, percepcji słuchowej, pamięci wzrokowej i słuchowej, zasobu słownictwa oraz koncentracji i logicznego myślenia. Zadaniem gracza jest znalezienie na swojej planszy obrazka. Jego nazwę odczytuje osoba prowadząca grę, z kartonika wylosowanego z worka. Po odnalezieniu odpowiedniego obrazka należy prawidłowo wypowiedzieć jego nazwę, by otrzymać kartonik, który następnie kładzie się na swojej planszy. Wygrywa osoba, której uda się jako pierwszej zapełnić całą swoją planszę.

Zanim jednak wybrane pomoce dydaktyczne do Nas dotrą, korzystamy z tego co mamy w domu. "Kalambury" są świetnym rozwiązaniem zarówno pod kątem nauki, jak i zabawy. Podczas gry Madzia ćwiczy pokazywanie przedmiotów, naśladowanie czy opowiadanie tego co znajduje się na przedstawionym obrazku. Bardzo często gramy w tę grę, jest przy tym mnóstwo śmiechu i jednocześnie skupienia, aby jak najlepiej zaprezentować rzecz lub osobę :) 


Zobacz również

0 komentarze

Pisząc komentarz na blogu wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych.

Facebook

Instagram